Syntetyczne zanurzenie

2019, instalacja multimedialna

 

 

Syntetyczne zanurzenie to hołd dla natury, jej nieustannych cykli, przemian i niepowtarzalności formy. Ta nieskończona zmienność okazuje się być absolutnie trwała. Przedstawiona przestrzeń została wygenerowana na bazie zeskanowanych, realnych lokalizacji regularnie odwiedzanych przez artystę. To osobista kartografia autora. Świat niestabilny i niebezpieczny ale urzekający swym pięknem zarazem. Uwodzicielsko-sensualny i okrutny jednocześnie. Prezentowane prace mają za zadanie zarówno zachwycić jak i wzbudzić niepokój. Zwiastują niebezpieczeństwo. To widmo zbliżających się zmian, którym trzeba stawić czoła. To widmo nieuchronnej przepięknej katastrofy. Ekstremalne zjawisko atmosferyczne, oglądane z bezpiecznej odległości. Estetyczna anomalia. Dlatego warto skupić się na świadomym przeżywaniu teraźniejszości jako stanie umożliwiającym wyjście poza przyszłość i przeszłość. Syntetyczne zanurzenie to przemierzanie przestrzeni, rodzaj wirtualnej włóczęgi, której doświadczania jest aktem estetycznym, ale także i filozoficznym zarazem. Istotna tutaj jest powolność. To rozciąganie czasu ma za zadanie pogłębić przestrzeń, wprowadzić widza w stan głębokiej koncentracji poprzez poddanie go pod działanie audiowizualnych strumieni.

Syntetyczne zanurzenie to również opowieść o fetyszu i uzależnieniu od technologii, która zajmuje pierwsze miejsce w naszym rozwoju cywilizacyjnym. Jedyny fizyczny artefakt to komputer, jednostka centralna odpowiedzialna za wytworzenie oraz emisję całości kontentu audiowizualnego. Żyjemy w znamiennych czasach w których obrazy natury stanowią dla nas domyślne wygaszacze ekranów komputerów i urządzeń mobilnych.

Syntetyczne zanurzenie to dwa poziomy immersji. Poziom pierwszy, umożliwiający komunikację poprzez możliwość współuczestnictwa na tej samej płaszczyźnie doświadczeń oraz poziom drugi, całkowicie subiektywna płaszczyzna najgłębszych doznań, przemian, iluminacji. Syntetyczne zanurzenie to opowieść o samotności.

 

PORTFOLIO

M A R C I N  P A Z E R A

Software:

- Unity3d for VR interactive environment;

- Maxon Cinema 4d for animation, modelling, texturing and rendering;

 -Agisoft Photoscan for photogrammetry;

- DaVinvi Resolve for postproduction;

 

Hardware:

- Htc Vive;

- two projectors;

 -one pair of sound speakers;